Belastingaangifte voor huiseigenaren: hier moet je op letten

Leuk is het niet, verplicht is het wel: over ruim een maand moet iedereen in Nederland de jaarlijkse belastingaangifte hebben ingestuurd. Zeker met een eigen woning is dat een complex karwei. Wel komen huiseigenaren onder bepaalde voorwaarden in aanmerking voor belastingvoordelen. Waar moet een huiseigenaar rekening mee houden?

Hypotheekrenteaftrek

Ondanks dat de belastingdienst een deel van de aangifte alvast voor je invult, is de belastingaangifte verre van eenvoudig. Naast inkomen zijn er nog een tal van gegevens die nodig zijn voor een volledige en correcte aangifte, zeker voor woningeigenaren. Belangrijk is bijvoorbeeld de rente die is betaald.

Mits goed ingevuld, kan de hypotheekrenteaftrek zorgen voor grote financiële voordelen. De netto-kosten van de woning zijn door de hypotheekrenteaftrek namelijk lager dan de bruto-kosten. Hoeveel het fiscale voordeel precies is, hangt af van onder andere de hoogte van de hypotheekrente, de WOZ-waarde van het huis, het inkomen van de huiseigenaar en de hoogte van de hypotheek. Ook de looptijd van de hypotheek speelt mee, omdat de rente van een lening maar 30 jaar mag worden afgetrokken.

Eigen woningforfait

Het voordeel dat de hypotheekrenteaftrek oplevert, wordt verrekend met andere kostenposten. Denk bijvoorbeeld aan eigenwoningforfait. Dat is een bedrag dat in box 1 bij het belastbare inkomen van de huiseigenaar moet worden opgeteld. Het eigenwoningforfait is een percentage van de WOZ-waarde van de woning. Het gaat hierbij altijd om de WOZ-waarde in het jaar waarover belastingaangifte wordt gedaan. Bij de belastingaangifte in 2017 wordt dus de WOZ-waarde uit 2016 aangehouden.

Minder voordeel in de hoogste schaal

Voor huiseigenaren met een inkomen in de hoogste schaal, valt het voordeel dit nog een tikje lager uit. Ieder jaar wordt het maximumtarief van de hypotheekrenteaftrek verlaagd. De maximale belastingteruggave wordt teruggeschroefd naar 50,5 % over 2016. Over 2017 wordt dit 50%.

Eenmalige aftrekbare kosten

Het belastingvoordeel loopt op voor huizeneigenaren die het koopcontract het afgelopen jaar hebben ondertekend. Het gaat hierbij om kosten voor bemiddeling bij het afsluiten van een hypotheek of lening, notariskosten, taxatiekosten, kosten voor het aanvragen van de Nationale Hypotheek Garantie, bouwrente en kosten van een verbouwings- of nieuwbouwdepot. Zijn de kosten in 2016 gemaakt, dan kunnen ze éénmalig van het belastbare inkomen worden afgetrokken.

Erfpacht of monumentaal pand

Ook erfpacht, opstal of beklemming zijn aftrekbaar van het belastbare inkomen. Huiseigenaren van een pand dat is ingeschreven in het Rijksmonumentenregister of definitief is aangewezen als beschermd monument, kunnen de kosten van onderhoudswerk aftrekken. De kosten moet wel in het jaar gemaakt zijn waarover de belastingaangifte wordt gedaan. Daarnaast moet het pand een eigen woning zijn uit box 1 of horen bij bezittingen en schulden in box 3.

Auteur
Geplaatst
27 Mar 2017 15:21:46
Bron
belastingdienst.nl

Delen