Meer hulp bij betalingsachterstand hypotheek

In Nederland hebben ongeveer 112.000 huishoudens moeite met het betalen van hun hypotheeklasten. Volgens de Autoriteit Financiële Markten (AFM) moeten hypotheekverstrekkers hun klanten dan ook beter helpen. Zo weten zij vaak niet genoeg over de financiële situatie van hun klanten en hebben ze te laat inzicht in de oorzaak van een betalingsachterstand.

Veel hypotheekverstrekkers focussen te veel op het incasseren

De AFM vindt dat hypotheekverstrekkers mogelijke betalingsrisico’s beter in kaart moeten brengen en op basis daarvan op zoek moeten gaan naar een passende oplossing. Uit onderzoek van de AFM blijkt dat sommige hypotheekverstrekkers dit al goed doen, maar een groot gedeelte van hen richt zich nog te veel op alleen het incasseren van het openstaande bedrag. Daarnaast laten veel hypotheekverstrekkers een steekje vallen als het gaat om de schriftelijke communicatie: deze is in veel gevallen te juridisch en komt vaak te dreigend over.

Impact op dagelijks leven

Betalingsproblemen hebben veel invloed op het dagelijks leven van mensen. Uiteraard blijft de consument zelf verantwoordelijk voor het op tijd betalen van de lasten, maar men moet volgens de AFM wel kunnen rekenen op professionele ondersteuning van de hypotheekverstrekker. De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) laat echter weten dat mensen met betalingsproblemen over het algemeen niet snel bij de hypotheekverstrekker aankloppen. Daarom zal de NVB met andere partijen om de tafel gaan zitten om te kijken hoe dit makkelijker gemaakt kan worden.

Auteur
Geplaatst
18 Sep 2015 10:52:21
Bron
Nu.nl

Delen